20081118

Lite jultankar.

Jag är verkligen en människa som älskar julen. Även fast jag snart är 25 så älskar jag julen.
Jag älskar att äta julmaten, jag älskar att umgås med mina nära & kära, jag älskar att få paket, jag älskar att min morfar som är 88 år är lika barnslig som jag när det kommer till julafton.
Med andra ord så älskar jag julen och allt däromkring.

När jag var liten och gick på dagis/lågstadiet så kom julkänslan automatiskt. Jag sjöng med i missionkyrkans kör och var deras Lucia. Jag hade julfester på dagis. Mamma gjorde en advents-kalender från 1-24 december med paket till mig & min bror som vi fick öppna varje morgon. Jag trodde på tomten och jag & min mormor satte alltid ut gröt till tomten på trappan.

Sen blev jag lite äldre. Men julkänslorna fortsatte. Vi hade lusse-bandy på gymnasiet, jag sjöng med i en väldigt duktig kör & var runt och lussade och den 23:e december varje år så hade familjen Rapp en "fixar-dag". Vilket innehäll en hel del julklapps-shopping, fix&stök hemma och uppesittarkväll.

Nu är jag ännu äldre och fortfarande så är julen min favorit tid. Jag går runt & ler som ett barn desto närmare vi kommer. Men jag känner att jag saknar att vara "liten". Jag saknar att mysa med mamma innan jul, jag saknar att träffa morfar innan jul och höra han säga: tror du vi får några julklappar i år?
Jag saknar all tid jag hade, att allt var så fritt. Skolan var mitt enda krav, resten var fritid. Jag behövde inte tänka särskilt mycket. Jag bodde hemma, hade mat & boende och hade det himlans bra. Nu är jag vuxen, har flyttat hemifrån, investerat i en lägenhet med min sambo och har ett fast jobb. Vad hände liksom? Vad gjorde jag mellan 8 och 18 år?
Det jag egentligen ville få fram var nog att allt förändras så snabbt. Förr var julen något jag bara gled med i och tog för givet. Nu får jag fixa&trixa för att få ledigt över jul, nu får jag/vi köpa gran själva & klä. Nu är jag vuxen och ska ta mer ansvar!

Men på något sätt uppskattar jag det mera nu. Jag är mest tacksam över att få ha mina nära&kära omkring mig vid jul, att alla är friska och att hetsen kring julklapparna har lagt sig. Det är inte det allra viktigaste även fast jag och morfar Arne gillar klappar som tusan.

Som avslutning vill jag bjuda på min morfars favorit-artist, Jussi Björling!
-O HELGA NATT




Ses i jul mormor, morfar, mamma, pappa, mia och hunden cissi.
Lite förändringar har skett sen förra året, Johannes har blivit "stewart"och har standby på julafton och firar i Uppsala. Farmor orkar nog inte riktigt komma hem till oss utan vi får åka dit och hänga. Sen har en kommit till, nämligen Bryan. Välkommen!
Nu vet ni alla om min jul.

5 kommentarer:

B sa...

Det börjar råda julhysteri på Skönviksvägen.

Anonym sa...

Ja! Jul! Jag älskar jul! Har redan tänt adventsljusstaken fast jag vet att jag har tjuvstartat. Trist bara att man inte kan vara ledig så mycket.

Anonym sa...

Tycker oxå julen är helmysig!!Saknar tiden när ni var små och förväntansfulla hela december.Hoppas vi får en riktigt fin jul i år.Många kramar mamma

Anonym sa...

Jag har blivit bjuden på en thailandsresa av svärmor, och det vill jag ju inte tacka nej till! Två veckor har vi tänkt, troligtvis i hua hin eller någonannanstans i närheten av bangkok så att vi kan shoppa lite också. Och kanske sy upp en brudklänning. Hur var den sega dagen på jobbet? Min var segsegsegseg. Espressomaskinen är mitt ljus i mörkret. Hälsa lagerråttan tillika din stiliga man

iDA sa...

hahahahaa "på dom bara" Annie du e bäst!!!